Selecteer een pagina

Maansafari

slaapCoaching voor baby’s en kinderen

Op een liefdevolle manier je kindje beter laten slapen, het kan echt.

Heb je moeite om een ritme te vinden, is er onrust in de nacht, beginnen de ochtenden om 5 uur of lukt het je kleintje niet in slaap te komen terwijl je ziet hoe moe hij of zij is? Het kan je tot wanhoop drijven, ik weet er alles van. Als er niet wordt geslapen, lijkt ineens je hele leven om slapen te draaien. Maar het kan anders en je hoeft het niet alleen te doen, daar kan ik je als slaapcoach bij helpen. 

Slaaptekort beïnvloedt je hele gezin en leven. Wil je daar verandering in brengen? Dat kan ook op een liefdevolle, responsieve manier. Of je nou met je handen in het haar zit of de slaap alleen op een paar puntjes wil verbeteren, samen bouwen we aan een stevige slaapbasis.

Jet Dingemans slaapcoach voor baby's en kinderen

Mijn belofte aan jou

De ontwikkeling van slaap is geen rechte lijn omhoog. Dat je baby behoefte heeft aan geborgenheid en jouw aanwezigheid is heel normaal. Soms is een stapje terug nodig om weer twee stappen vooruit te doen, maar ook ziekte of doorkomende tandjes kunnen ervoor zorgen dat je kindje (tijdelijk) wat meer nodig heeft. Ik (en geen enkele andere slaapcoach) kan je dus ook niet beloven dat je kindje nooit meer wakker wordt in de nacht nadat we samen hebben gewerkt. Wat ik je wél beloof is dat je weet wat ‘normaal’ slaapgedrag is en hoe je op de behoeftes van je kleintje kunt inspelen om de slaap weer op de rit te krijgen. Zodat je vol vertrouwen de nachten en de toekomst tegemoet gaat. Je leert hoe je je baby, dreumes of peuter kunt begeleiden naar goede slaap, een cadeau waar hij of zij een leven lang plezier van heeft.

De aanpak

Wanneer we samen aan de slag gaan doen we dat op holistische wijze. Dat betekent dat we kijken naar alle factoren die meespelen rondom slapen. Dat is dus meer dan alleen het slapen zelf. Denk bijvoorbeeld aan voeding en de slaapomgeving, maar ook ‘softe’ factoren en fysieke onruststokers zoals reflux, KNO-problemen of eczeem. We kijken daarbij naar de pijlers slaapradertjes, leeftijd, timing, eigen (onafhankelijke) slaapassociaties en positieve, liefdevolle ondersteuning. Daarbij houden we rekening met de ontwikkeling en individuele behoeftes van je kindje, maar ook jullie ouderschapsstijl. Jullie krijgen alle handvatten in handen om te bouwen aan een stabiele slaapbasis. Niet alleen voor nu, maar ook om in te kunnen spelen op zijn/haar toekomstige ontwikkeling. 

Veilige hechting staat voorop
\
Responsief en holistisch
Bij borstvoeding én flesvoeding
OOK ALS JE BEWUST SAMEN SLAAPT

Jet heeft ons echt heel erg goed geholpen! Twee jongens (3.5 en 1 jaar) die allebei veelvuldig wakker (lees: 5-10 keer) werden in de nacht en ouders die inmiddels met wallen tot hun enkels rondliepen en niet meer normaal konden functioneren. We waren echt ten einde raad en hadden het hele internet inmiddels uit gelezen. Jet heeft ons veel goede, nieuwe tips kunnen geven. Ze heeft ons in drie weken tijd gecoacht om het veelvuldig wakker worden van onze jongens op een liefdevolle manier aan te pakken. Niet laten huilen, maar op een responsieve manier onze jongens het vertrouwen te geven dat ze lekker konden doorslapen. De laatste nacht van het 3 weken traject sliepen we voor het eerst een hele nacht door. We zijn nu een aantal weken verder en het gaat nog steeds heel erg goed! Mocht er ooit een 3e kindje komen zou ik nooit meer zo lang wachten om de hulp van Jet in te schakelen.

Lenny

We hebben het coachingstraject gevolgd toen ons zoontje 9 maanden was. Na 3 maanden niet slapen hebben we de hulp van Jet ingeschakeld. Wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan! Jet kijkt naar het hele plaatje: niet alleen het slaapgedrag, maar ook welke factoren nog meer kunnen meespelen zoals bijvoorbeeld voeding. We hebben zoveel geleerd! En tijdens het traject zie je langzaam de verbetering. Ondertussen is ons zoontje 13 maanden en hij is een echte superslaper! Wij kennen hem en zijn ritme door en door en weten precies wat voor hem werkt. Zelfs tandjes en ziekte krijgen ons niet meer klein.

Maartje

Veelgestelde vragen

Heeft mijn kindje een slaapprobleem?

In mijn visie is er een probleem als jij of je kindje ergens onder lijdt. Heb je het idee dat je kindje al een tijdje oververmoeid is of zich minder goed kan ontwikkelen door slaaptekort? Ja dan zou ik zeker zeggen dat er een probleem is en moedig ik je aan om zo snel mogelijk actie te ondernemen. De andere kant is lastiger, als ouder kun je je schuldig voelen voor het verlangen naar een kindje dat zelfstandiger slaapt. Je kunt eindeloos denken, ik hou nog even vol want na deze sprong/regressie/verkoudheid wordt het vast beter. Maar weet dat jij een relaxtere ouder kunt zijn als je niet op je tandvlees loopt. Het is volkomen legitiem om goede slaap te wensen voor jezelf. Anderzijds, zelfs al word je zes keer per nacht wakker om je kindje opnieuw in slaap te wiegen: als het voor jullie werkt is er natuurlijk geen probleem.

Wat is het verschil tussen slaaptraining en slaapvorming?

Bij slaaptraining leer je een kindje slaaptechnieken aan om zelfstandig te slapen. Vaak komt hier (gecontroleerd) huilen aan te pas. Hierdoor kun je soms snel grote stappen zetten. Meestal begin je niet bij basis en bekijkt niet waaróm een kindje bepaald gedrag vertoont (zoals oververmoeidheid, fysieke onrust, timing van slaapje, gewend aan veel hulp). Dit kan dus alleen als je kindje ouder is dan 6 maanden én je zeker weet dat er geen andere (fysieke) factoren meer in de weg staan.

Bij slaapvorming werken we samen aan gezonde slaapgewoonten. Eerst onderzoeken we wat lekker slapen in de weg kan staan en elimineren die factoren. Daarna helpen we je kindje om met eigen, onafhankelijke slaapassociaties in te slapen. Doordat we in kleinere stapjes werken, duurt het soms een weekje langer. Maar het is zachter voor ouders en kinderen, daardoor gemakkelijker te vol te houden én het kan op alle leeftijden. Doordat je inspeelt op natuurlijke ritmes en radertjes is het bovendien een stuk duurzamer.

Holistisch, is dat zweverig?

Van het woord holisme krijg je misschien al direct jeuk. Maar maak je geen zorgen, het betekent niets meer of minder dan dat je kijkt naar het hele systeem in plaats van naar een geïsoleerd onderdeel daarvan. In dit geval kijken we dus niet alleen naar slaaptechniek, maar naar je kindje als geheel (binnen het systeem van jullie gezin). Ik ben wetenschappelijk opgeleid en ook deze methode is gestoeld op een combinatie van wetenschap én de ervaring van vele professionals en ouders. Desondanks put ik als slaapcoach niet alleen uit deze achtergrond, maar maak ik ook gebruik van mijn intuïtie.

Vol vertrouwen in de toekomst, wat betekent dat?

De slaapontwikkeling is geen rechte lijn omhoog. Ik vind het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je zélf de regie in handen krijgt. Zodat je mij uiteindelijk niet meer nodig hebt. “Dan hoor ik jouw stem in mijn hoofd en weet weer hoe ik het moet aanpakken” zei een moeder ooit. Je weet dus wat je kunt doen als:

  • het ineens toch weer even niet lukt om zelfstandig in slaap te vallen;
  • er tijdelijk even wat meer hulp nodig is zoals bij sprongetjes, regressies, ziekte & tandjes én hoe je dan weer rust creëert; 
  •  je baby, peuter of dreumes ineens ’s nachts weer wakker wordt;
  • het tijd is om een slaapje te laten vallen of bij weigeren van slaapjes overdag;
  • te vroeg wakker worden ’s ochtends of te laat slapen ’s avonds;
  • je een nachtvoeding wil afbouwen.

 

Vanaf welke leeftijd kun je werken aan slaap?

Omdat we samen werken aan slaapvorming en niet slaaptrainen, kunnen we direct vanaf de geboorte al samen aan de slag. Echter, met een newborn is het andere koek dan met een oudere baby, dreumes of peuter. De aanpak zal dan ook verschillend zijn naar gelang de leeftijd van je kindje en de slaapradertjes die daarbij horen.

Wel of niet laten huilen?
Zeker tot 6 maanden heeft je kindje jullie nodig voor stressregulatie. Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van het brein en de vaardigheden die daarbij horen. Door responsief te reageren als je kindje jullie nodig heeft, zorg je voor een veilige basis en gezonde hechting. Een groot cadeau waar je kleintje de rest van het leven plezier van heeft, want oh zo belangrijk voor de (emotionele) ontwikkeling. Bovendien is alleen laten huilen – ook op de leeftijd dat het wel kan – vaak niet nodig en behoorlijk pittig voor zowel ouders als ukje. Daarom werk ik liever in kleine stapjes, waarbij ik soms zelfs de hulp van ouders juist even vergroot voor we die weer afbouwen. Een kanttekening hierbij: zeker in de nacht kan er tussen twee slaapcycli of in een droom wat gekletst of gejammerd worden. De kunst is om even te wachten en in te schatten hoe wakker je kleintje is, en hem of haar op den duur ook de tijd te geven om zichzelf weer in slaap te brengen. Wanneer jij direct in de actie schiet, kan het zijn dat je je kindje juist stoort. Meer over huilen zal ik toelichten in mijn blog.
Kun je werken aan slaap wanneer er nog fysieke onrust speelt?

Wanneer er sprake is van onrust in het lijfje kan dat slaap in de weg staan. Het is dan essentieel om erachter te komen welke plaaggeest er speelt en deze uit de weg te helpen. Toch betekent dit niet dat je niet al kunt werken aan slaap, in tegendeel! Vaak versterken onruststokers en vermoeidheid elkaar, dus die negatieve spiraal kun je van verschillende kanten aanpakken. In tegenstelling tot sommige andere methodes voor slaapcoaching kunnen we echt al samen aan de slag. We kijken dan samen naar wat je wél al kunt doen om je kleintje te helpen slapen. Hou er wel rekening mee dat de stapjes vaak wat kleiner zijn en het wat langer kan duren voor je kunt oogsten van de zaadjes die je nu plant.

Wat doet een slaapcoach eigenlijk?

Niet iedere slaapcoach voor baby’s en kinderen werkt op dezelfde manier. Maar de meeste slaapcoaches helpen jou als ouder om je kindje te begeleiden naar meer en beter slapen. Bijvoorbeeld als je kindje altijd kortje dutjes doet, ’s avonds en/of ’s nachts veel wakker is of extreem vroeg aan de dag begint. Helaas is er geen gouden truc en kunnen we het niet vóór je doen. Ik zit daarbij niet 24/7 naast je, maar je krijgt alle benodigde handvatten en kennis, kunt je vragen en onzekerheden delen en wordt aangemoedigd bij het uitvoeren van het plan. Dat kan allemaal heel goed op afstand waardoor ik je waar ook ter wereld kan helpen. Een goede slaapcoach helpt jou dus eigenlijk de slaapcoach van je kindje te worden.